• 11 Ιουλίου 2017

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Β)

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Β)

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Β) 364 169 STERNLIFT

Ο πρώτος ανελκυστήρας του κόσμου, εγκαταστάθηκε από την Αμερικανική εταιρεία Otis το 1857 σε ένα ξενοδοχείο στην Νέα Υόρκη. Ανέβαινε έως και πέντε ορόφους, με ταχύτητα 0,8 χιλιομέτρων την ώρα.

Σύμφωνα με τον Λη Γκρέι, καθηγητή αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στην πόλη Σαρλότ, οι ταχύτητες βελτιώθηκαν από τους εν δυνάμει εκρηκτικούς κινητήρες ατμού, στα πιο αποτελεσματικά υδραυλικά συστήματα, μέχρι και τα σύγχρονα ηλεκτρικά συστήματα. Οι Ευρωπαίοι που επισκέπτονταν την Αμερική εξέφραζαν την ανησυχία τους ως προς την ταχύτητα των ανελκυστήρων.

«Οι Βρετανοί που επισκέπτονταν τις Ηνωμένες Πολιτείες, παρατηρούσαν: Μα γιατί πηγαίνει τόσο γρήγορα;» αναφέρει ο κ. Γκρέι.

Για το μεγαλύτερο μέρος του 20ου αιώνα, οι πιο γρήγοροι ανελκυστήρες ήταν εγκατεστημένοι σε Αμερικάνικες πόλεις. Στη συνέχεια, τα πρωτεία πήρε η Ασία.

Το γιατί οι Ιαπωνικές εταιρείες κατέχουν τα πρωτεία στους ανελκυστήρες υψηλών ταχυτήτων, είναι θέμα που σηκώνει συζήτηση. Κάποιοι πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στην τεχνολογία που διέπει και τα τραίνα υπέρ-υψηλής ταχύτητας, τα οποία επίσης κατασκευάζονται από την Hitachi και την Toshiba. Άλλοι υποστηρίζουν ότι αυτό ενδεχομένως να οφείλεται στο γεγονός ότι οι Ιάπωνες καταναλωτές είναι πολύ απαιτητικοί ως προς την ήρεμη και ομαλή λειτουργία του ανελκυστήρα. (Τα επίπεδα του ήχου στους ανελκυστήρες υψηλών ταχυτήτων, είναι ιδιαίτερα ανεβασμένα – οι ανελκυστήρες στο κτίριο Pan Am στην Νέα Υόρκη, είναι διαβόητοι για το «ουρλιαχτό» του αέρα όταν αυτοί κινούνται με υψηλές ταχύτητες.)

Αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι το κόστος αυτών των ανελκυστήρων είναι τεράστιο. Πρέπει να υποστούν δοκιμές σε τεράστιους πύργους, ειδικά διαμορφωμένους. Πρέπει να είναι σφραγισμένοι όπως περίπου η καμπίνα ενός αεροπλάνου, έτσι ώστε η ταχύτητα της ανόδου τους να μην κάνει άβολη την παραμονή του κοινού μέσα τους. Σύμφωνα με την Mitsubishi, 40 άτομα δούλευαν κατ’ αποκλειστικότητα στους ανελκυστήρες του Πύργου της Σαγκάη.

Η Mitsubishi κι η Hitachi δεν αποκαλύπτουν το κόστος των ανελκυστήρων, αλλά ο Τζιμ Φόρτσιουν, ένας Αμερικανός σύμβουλος ανελκυστήρων, υπολόγισε ότι η κάθε εγκατάσταση πρέπει να κοστίζει έως και 3 εκατομμύρια δολάρια.

Θα ήταν πολύ δύσκολο για οποιαδήποτε εταιρεία ανελκυστήρων να βγάλει κάποιο κέρδος από την εγκατάσταση τέτοιων ανελκυστήρων, αναφέρει ο κ. Φόρτσιουν: «Όλα είναι για το γόητρο… ή για το συμβόλαιο συντήρησης.»

Πολλά στελέχη της βιομηχανίας λένε ότι παρ’ όλο που η τεχνολογία είναι εντυπωσιακή, οι υψηλότερες ταχύτητες δεν εξυπηρετούν κάποιον πρακτικό σκοπό. Οι υψηλές ταχύτητες, όμως, είναι πολύ χρήσιμα εργαλεία προώθησης, καθιστώντας τους ίδιους τους ανελκυστήρες τουριστικά αξιοθέατα. Και σε μια βιομηχανία με τα πάνω και τα κάτω της, η διαφήμιση μπορεί να είναι πολύ σημαντική.

Πηγή: The surprisingly cutthroat race to build the world’s fastest elevator – The Washington Post

Καλέστε μας για τον δικό σας ανελκυστήρα / ασανσέρ στο 210 6524950