• 28 Ιουλίου 2017

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Γ)

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Γ)

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ Γ) 364 180 STERNLIFT

αναπτυξη ανελκυστηρων Κινα

Η μεγάλη ανάπτυξη των ανελκυστήρων στην Κίνα

Η βιομηχανία των ανελκυστήρων ίσως δεν υπήρξε ποτέ τόσο ανταγωνιστική όσο είναι σήμερα.

Ο λόγος; Η Κίνα.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η Κίνα έχει αστικοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Για να ενισχυθεί η πυκνότητα του αστικού ιστού, εκατοντάδες χιλιάδες ανελκυστήρες και κυλιόμενες κλίμακες εγκαθιστούνταν κάθε χρόνο. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 4 εκατομμύρια μονάδες στην χώρα – δηλαδή πάνω από τέσσερις φορές τον αριθμό στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πριν από μια δεκαετία, μετά βίας υπήρχαν 700.000.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι στην Κίνα λαμβάνει χώρα το 60-80% των νέων εγκαταστάσεων ανελκυστήρων στον κόσμο, κάθε χρόνο. Κανείς άλλος δεν πλησιάζει καν αυτόν τον αριθμό. Η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ανελκυστήρων, η Ινδία, έχει το ένα δέκατο του μεγέθους της αγοράς της Κίνας.

Ο υπόλοιπος κόσμος ίσως να μην το έχει παρατηρήσει, αλλά όσοι είναι μέσα στην αγορά ανελκυστήρων κάνουν λόγο για μια πρωτόγνωρη ανάπτυξη του τομέα.

Υπάρχει, όμως, το αίσθημα ότι οι χρυσές μέρες της αγοράς αυτής έχουν παρέλθει – καθώς και το ότι οι ανελκυστήρες όπως εκείνοι που βρίσκονται στον Πύργο της Σανγκάη, ίσως να σηματοδοτούν το τέλος μιας εποχής.

Η οικονομική ανάπτυξη της Κίνας έχει επιβραδυνθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, πέφτοντας από το 10% στο 6,7% στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Ένα ολοένα και αυξανόμενο εταιρικό χρέος και μια επίφοβη φούσκα στον τομέα των ακινήτων – για να μην αναφερθούμε σε ένα πιθανό εμπορικό πόλεμο με την καινούργια κυβέρνηση των ΗΠΑ – προσθέτουν ακόμη μεγαλύτερο ρίσκο.

Καθώς η ζήτηση για νέους ανελκυστήρες πέφτει, οι μεγάλες κατασκευάστριες εταιρείες διατηρούν κατασκευαστικές δυνατότητες που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν. Εν τω μεταξύ, οι φθηνότεροι Κινέζοι κατασκευαστές ανταγωνίζονται τους πιο μεγάλους διεθνείς ανταγωνιστές τους για ένα ολοένα και συρρικνούμενο αριθμό νέων ανελκυστήρων.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ανελκυστήρων της Σανγκάη, γύρω στο 5% των μικρότερων εταιρειών που ασχολούνται με τους ανελκυστήρες, έχουν ήδη κλείσει. Ακόμη και για τις μεγάλες πολυεθνικές τα πράγματα είναι δύσκολα. Τον Σεπτέμβριο, η Kone ανακοίνωσε ότι οι παραγγελίες για το νέο έτος, αναμένονται 5, έως 10 τοις εκατό κάτω. Αμέσως, η τιμή της μετοχής της έπεσε κατά 3,5%. Ο Αμερικανικός κολοσσός Otis, παραδέχτηκε ότι ρίχνει τις τιμές του, άρα και το περιθώριο κέρδους του για να παραμείνει ανταγωνιστικός.

Για τις Ιαπωνικές εταιρείες, όπως η Mitsubushi κι η Hitachi, η Κινεζική αγορά είναι ζωτικής σημασίας. Οι εταιρείες αυτές δεν έχουν την διεθνή αναγνωρισιμότητα στον τομέα του ανελκυστήρα, που έχουν οι Αμερικανοί, ή Ευρωπαίοι ανταγωνιστές τους. Και παρ’ όλο που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια της μεγάλης ανάπτυξης των ανελκυστήρων στην Ιαπωνία κατά τη διάρκεια του τέλους του 20ου αιώνα, βρίσκονται πλέον αντιμέτωπες με μια στάσιμη οικονομία κι έναν ολοένα συρρικνούμενο πληθυσμό στην πατρίδα τους.

Κατεβαίνοντας

Η Hitachi δεν έχει ξεπεράσει ακόμη το γεγονός ότι η Mitsubishi κέρδισε τον αγώνα για τον πιο γρήγορο ανελκυστήρα. Όταν κέρδισε στο διαγωνισμό κι υπέγραψε το συμβόλαιο για τους ανελκυστήρες στον Πύργο Γκουαντζού, η Hitachi δημοσιοποίησε ένα βίντεο στο οποίο οι εκπρόσωποί της δήλωναν υπερήφανα ότι θα καταρρίψουν το παγκόσμιο ρεκόρ.

Αν δεν τα καταφέρουν αυτοί, πότε θα καταρριφθεί το ρεκόρ; Η Mitsubishi έχει δηλώσει ότι προς το παρόν δεν έχει σχέδια για να καταρρίψει το δικό της ρεκόρ. Η Toshiba, η οποία μέχρι πρόσφατα κατείχε το ρεκόρ με τους ανελκυστήρες στον Πύργο 101 στην Ταϊπέι, δήλωσε ότι δεν εστιάζει πλέον σε υπερ-ταχείς ανελκυστήρες.

Ο αγώνας για τον ταχύτερο ανελκυστήρα έχει πλέον τελειώσει. Ίσως, όμως, παρουσιαστούν νέες προκλήσεις στο εγγύς μέλλον. Η Hyundai, κατασκευαστής ανελκυστήρων μεταξύ άλλων, με βάση στη Νότιο Κορέα, έχει ανακοινώσει σχέδια δοκιμής ανελκυστήρων που θα φτάνουν ταχύτητες έως και 80 χιλιομέτρων ανά ώρα. Η Canny Elevators, μια Κινεζική εταιρεία με έδρα λίγο έξω από την Σανγκάη, κατασκευάζει έναν πύργο δοκιμών με ύψος 3.100 πόδια (περίπου 945 μέτρα) ο οποίος θα είναι ο ψηλότερος στο είδος του στον κόσμο.

Το σημείο μέχρι το οποίο μπορούν να φτάσουν τα ρεκόρ, είναι αβέβαιο. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι τα 82,7 χιλιόμετρα ανά ώρα είναι το όριο, πέρα από το οποίο οι επιβάτες θα αρχίσουν να αισθάνονται ναυτία. Η ταχεία κάθοδος είναι ακόμα πιο δύσκολη: Αν η ταχύτητα είναι υπερβολικά μεγάλη, το σώμα θα νομίζει ότι βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Οι ανελκυστήρες στον Πύργο της Σανγκάη, αλλά και σε άλλους ουρανοξύστες, κατεβαίνουν με 35,8 χιλιόμετρα ανά ώρα, πολύ κοντά δηλαδή στο όριο.

Ακόμη κι οι πιο προηγμένοι ανελκυστήρες, χρειάζονται κάποιο μεγάλο κτίριο για να εγκατασταθούν. Προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο το πού θα μπορούσαν να ανεγερθούν τέτοια κτίρια. Αν και πολλοί υποστηρίζουν ότι η Ινδία θα μπορούσε κάποια μέρα να γίνει η επόμενη Κίνα, οι περισσότεροι αναλυτές του χώρου εκφράζουν τις αμφιβολίες τους και όλοι συμφωνούν σε ένα πράγμα: «Η Κινεζική ανάπτυξη είναι κάτι που δεν πρόκειται να επαναληφθεί.»

Πηγή: The surprisingly cutthroat race to build the world’s fastest elevator – The Washington Post

Καλέστε μας για τον δικό σας ανελκυστήρα / ασανσέρ στο 210 6524950