• 26 Μαΐου 2017

Η “ΘΕΑΜΑΤΙΚΗ ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ” ΤΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ: ΜΕΡΟΣ Β

Η “ΘΕΑΜΑΤΙΚΗ ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ” ΤΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ: ΜΕΡΟΣ Β

Η “ΘΕΑΜΑΤΙΚΗ ΕΚΤΟΞΕΥΣΗ” ΤΩΝ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ: ΜΕΡΟΣ Β 800 315 STERNLIFT

Διαμορφώνοντας το Αστικό Τοπίο:

Στα 150 έτη της εμπορικής παρουσίας τους, οι ανελκυστήρες διαμόρφωσαν το αστικό τοπίο. Ακόμη και συγγραφείς έχουν επισημάνει πως ο ανελκυστήρας όχι μόνο άλλαξε το πρόσωπο των πόλεων, αλλά και την ίδια την ζωή του κόσμου εντός τους: οι πολυτελείς κατοικίες μεταφέρθηκαν από το ισόγειο, στα πάλαι ποτέ φθηνότερα “ρετιρέ” (τα λιγότερο επιθυμητά καταλύματα ήταν εκείνα που βρίσκονταν πάντοτε ψηλότερα).

Ακόμη και την αντίληψή μας για την φύση έχουν αλλάξει οι ανελκυστήρες. Στον γνωστό ουρανοξύστη και ψηλότερο κτίριο στον κόσμο, Μπούρτζ Καλίφα, στο Ντουμπάι, μπορεί κανείς να δει δύο ηλιοβασιλέματα μέσα στην ίδια μέρα. Ένα βρισκόμενος στο επίπεδο του εδάφους κι άλλο ένα παίρνοντας τον ανελκυστήρα κι ανεβαίνοντας στην κορυφή.

Παρ’ όλα αυτά, οι ανελκυστήρες φέρουν κάποιο βάρος στη συνείδηση κάποιων ανθρώπων. Αρκετοί έχουν εκφράσει φόβους πως η δημιουργία διαμερισμάτων τα οποία είναι προσβάσιμα μόνο από ανελκυστήρες, θα ερήμωναν την ζωή στους δρόμους των πόλεων. Έχουν χαρακτηριστεί, μάλιστα, “πολλαπλασιαστές άγχους”: με εκείνους τους παράξενους καθρέπτες, τα κενά, ανέκφραστα πρόσωπα των άλλων επιβαινόντων – για να μην αναφερθούμε στον πανταχού παρόντα φόβο του να “μείνει” ο ανελκυστήρας, ή να κοπούν τα καλώδια και να κατακρημνιστεί στο έδαφος.

Οι σχεδιαστές ανελκυστήρων, λοιπόν, προσπαθούν να κάνουν τους κλωβούς φιλικότερους στη χρήση και να καταστείλουν αυτές τις φοβίες. Ο κ. Πάτρικ Καρ, που παραμένει λάτρης των παλαιότερων ανελκυστήρων (ιδιαίτερα εκείνων που είναι περίκλειστοι με κάγκελα και διαθέτουν μεταξωτά καθίσματα) και υποστηρίζει πως καταβάλλεται τεράστια προσπάθεια ώστε οι ανελκυστήρες να γίνουν ομορφότεροι και λιγότερο κλειστοφοβικοί. Γενικά οι προσπάθειες των κατασκευαστών εστιάζονται στο να μεταμορφώσουν τον ανελκυστήρα σε ένα “σύγχρονο και ευχάριστα λειτουργικό δωμάτιο.”

Την ίδια στιγμή, υποστηρικτές ενός πιο ενεργού τρόπου ζωής θεωρούν πως έχουμε γίνει υπερβολικά εξαρτημένοι από τους ανελκυστήρες και πως θα έπρεπε να περιορίσουμε την χρήση τους.

Αρκετοί οργανισμοί και Υπουργεία Υγείας ανά τον κόσμο (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο) προτρέπουν τον κόσμο να χρησιμοποιεί τις σκάλες, καθώς οι φωνές που υποστηρίζουν τη σημασία της – έστω και περιστασιακής και περιορισμένης – άσκησης στην υγεία του ανθρώπου, πληθαίνουν. Διάφοροι οργανισμοί υγείας, έχουν επισημάνει την ανάγκη να στραφεί το κοινό στα σκαλοπάτια, καθώς οι ανελκυστήρες έχουν εδώ και χρόνια κερδίσει την προτίμηση του κόσμου.

Υπάρχει επίσης η άποψη πως κάποιες εταιρείες, τα γραφεία των οποίων πιάνουν πάνω από έναν όροφο, θα έπρεπε να παροτρύνουν το προσωπικό τους να χρησιμοποιεί τις σκάλες για να μετακινηθεί εντός του κτιρίου. Αυτό έρχεται σε συνδυασμό με την άποψη πως οι ανελκυστήρες είναι μια εφεύρεση του 20ου αιώνα, που έχει τις ρίζες της στην παρωχημένη πεποίθηση που υποστηρίζει πως η πραγματική πολυτέλεια είναι όταν κάποιος δεν ασκείται.

Υπάρχει και το επιχείρημα ότι οι ανελκυστήρες είναι μη αποδοτικοί. Μια μελέτη που εστίασε σε υπάλληλους γραφείου που εργάζονταν σε 16 πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών σε διάστημα ενός έτους, κατέδειξε ότι οι εν λόγω εργαζόμενοι πέρασαν συνολικά 33 χρόνια σε εργατοώρες για να περιμένουν έναν ανελκυστήρα – πράγμα που επηρεάζει άμεσα την αποδοτικότητα. Κι αντί να φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά, οι ανελκυστήρες ίσως τους κάνουν περισσότερο αντικοινωνικούς: μια σχετική μελέτη έδειξε ότι όταν κάποια εταιρεία εγκαταστήσει κεντρικό κλιμακοστάσιο στα γραφεία της, το επίπεδο αλληλεπίδρασης των εργαζομένων μεταξύ τους αυξήθηκε θεαματικά.

Εν τω μεταξύ, έχει παρατηρηθεί μια αύξηση της προτίμησης των μεγάλων εταιρειών σε πιο “μεγαλόπρεπα” κλιμακοστάσια. Τα κλιμακοστάσια αυτά είναι φαρδιά, ευχάριστα στο μάτι και ειδικά σχεδιασμένα για να ενισχύουν την αλληλεπίδραση των εργαζομένων. Μεγάλη πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών ηλεκτρονικών συσκευών έχει κατοχυρώσει το σχέδιο των κλιμακοστασίων που διαθέτει τόσο στα μαγαζιά, όσο και στα κεντρικά της. Κάποιες άλλες εταιρείες, έχουν φτάσει μέχρι του σημείου να τοποθετήσουν και φυτά, δημιουργώντας αυτό που αποκαλούν “ζωντανό κλιμακοστάσιο” και που σκοπό έχει να φέρει τους ανθρώπους πιο κοντά.

Η αντίθετη άποψη σε αυτές τις νέες πρακτικές με τα κλιμακοστάσια, αποκρυσταλλώνεται στο ακόλουθο επιχείρημα: Τα κλιμακοστάσια είναι όμορφα και ευχάριστα, πλην όμως, απαιτούν και καταλαμβάνουν πολύ χώρο. Επομένως προτιμώνται μάλλον από τους πιο άνετους οικονομικά οργανισμούς, εταιρείες, ή ιδιώτες κι όχι από εκείνους για τους οποίους ο χώρος – και επομένως και το κόστος – έχει πολύ μεγάλη σημασία.

Με το σκεπτικό ότι τα κλιμακοστάσια δεν είναι κάτι που μπορεί να καταργηθεί, οι κατασκευαστές ανελκυστήρων προσπαθούν να κάνουν τα προϊόντα τους πιο ελκυστικά – και πιο ενεργά. Καθώς οι πόλεις γίνονται ολοένα και πιο απρόσωπες, υπάρχει μια προσπάθεια οι ανελκυστήρες να γίνουν πιο γνώριμοι στον χρήστη, πιο οικείοι. Ο καλύτερος σχεδιασμός του εσωτερικού του κλωβού, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση “έξυπνης” τεχνολογίας, μπορούν να κάνουν τον ανελκυστήρα να μοιάζει με ένα άνετο και ευχάριστο δωμάτιο.

Το επόμενο βήμα, ίσως είναι μια αναβίωση της παλαιότερης αίγλης: πολλοί ιδιώτες καταναλωτές έχουν αρχίσει να ζητούν – με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα – ολόλευκους “Ζεν” ανελκυστήρες και την επιστροφή των παλαιότερων μοντέλων με τις χαρακτηριστικές πόρτες τύπου “ακορντεόν.”

Κάποιοι από εμάς, αναπόφευκτα, θα προτιμούν να πηγαίνουν με τα πόδια – κι αυτό είναι καλό για την υγεία μας. Ο ιστορικός ανελκυστήρων, όμως, κ. Πάτρικ Καρ, στέκει αμετακίνητος στο απέναντι στρατόπεδο: “Εγώ λέω να διοχετεύσουμε όλη αυτήν την ενέργεια σε εκείνες τις δραστηριότητες που απολαμβάνουμε και που έχουν πραγματικό ενδιαφέρον!”

Καλέστε μας για τον δικό σας ανελκυστήρα / ασανσέρ στο 210 6524950